''SAINT AMOUR'' - ALBUM Z MUZYKĄ DAWNĄ
Dodane przez muzol dnia 06.02.2014
Właśnie ukazała się niezwykła płyta z muzyką dawną – „Saint Amour. Muzyka z rękopisów tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich”. Producentem i pomysłodawcą tego wydawnictwa jest Grzegorz Joachimiak z Katedry Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Do udziału w tym projekcie udało mu się zaprosić cenionych muzyków, specjalizujących się w tego typu repertuarze - Jan Čižmářa (chórowa lutnia, gitara barokowa), Julię Karpetę (viola da gamba), Martę Kratochvílovą (flet traverso) oraz Martynę Pastuszkę (skrzypce barokowe).


Treść rozszerzona
Właśnie ukazała się niezwykła płyta z muzyką dawną – „Saint Amour. Muzyka z rękopisów tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich”. Producentem i pomysłodawcą tego wydawnictwa jest Grzegorz Joachimiak z Katedry Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Do udziału w tym projekcie udało mu się zaprosić cenionych muzyków, specjalizujących się w tego typu repertuarze - Jan Čižmářa (chórowa lutnia, gitara barokowa), Julię Karpetę (viola da gamba), Martę Kratochvílovą (flet traverso) oraz Martynę Pastuszkę (skrzypce barokowe).



Kolekcja rękopisów tabulatur lutniowych z XVIII w. związanych z opactwem cystersów z Krzeszowa (niem. Grüssau) to obecnie jeden z największych zachowanych zbiorów z muzyką lutniową na świecie. Zbiór obejmował 14 rękopisów, które obecnie są rozproszone na 4 biblioteki. Do czasu sekularyzacji w 1810 r. znajdowały się w bibliotece klasztornej w Krzeszowie. Właśnie w bibliotece krzeszowskiej została nagrana płyta „Saint Amour”. wszystkie utwory, które znalazły się na krążku zostały po raz pierwszy nagrane na podstawie źródeł z kolekcji tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich. Znajdują się wśród nich takie kompozycje jak:

I. Ferdinand Ignaz Hinterleitner: Concerto VI C-dur [na podstawie kolekcji tabulator lutniowych cystersów krzeszowskich i starodruku F. I. Hinterleitnera Lauthen Concert mit Violin, Bass und Lauten].

II. Anonim: Sonata D-dur z dwoma ostatnimi częściami autorstwa Pichlera [głosy violi da gamba i fletu traverso zostały zrekonstruowane].

III. Esaias Reusner junior: Praeludium d-moll z zaginionego rękopisu [sic!] Mf. 2007 z kolekcji tabulator lutniowych cystersów krzeszowskich i starodruku E. Reusnera mł. Delitiae testudinis oder Erfreuliche Lautenlust.

IV. A. Sedl[ack]: Aria g-moll.

V. Carl Sedlack: Adagio i Fuga C-dur.

VI. Silvius Leopold Weiss: Chaconne F-dur [Weiss SW 1.12, SW 62.12].

VII. Anonymus: Cykl intawolowanych pieśni duchownych [głosy violi da gamba i fletu traverso zostały zaaranżowane].



W tym cyklu znaleźć można utwory kompozytorów pochodzących ze Śląska, np. Sperontesa, Daniela Vettera znanego m.in. z kompozycji „Lieber Gott! Wann wird ich sterben”, którą Johann Sebastian Bach wykorzystał w swojej kantacie BWV 8. Znajdują się tam również opracowania kompozycji, które na podstawie tytułów można wiązać z tekstami znanymi jeszcze ze średniowiecza, np. „Stabat Mater”, „O vos omnes” (z Lamentacji Jeremiasza), „Cur mundus militat" i wiele innych utworów o wanitatywnym charakterze. Na płycie znajduje się ponad 69 minut muzyki oraz informacje o nagranym repertuarze w języku polskim, angielskim i niemieckim.

„Saint Amour. Muzyka z rękopisów tabulatur lutniowych cystersów krzeszowskich”.

Jan Čižmář (Brno): 11- i 13-chórowa lutnia, gitara barokowa
Julia Karpeta (Wrocław): viola da gamba
Marta Kratochvílová (Brno): flet traverso
Martyna Pastuszka (Katowice): skrzypce barokowe
Grzegorz Joachimiak (Wrocław): Pomysłodawca i kierownictwo, Producent CD, przygotowanie partytury z rekonstrukcją i aranżacją głosów.

Więcej informacji o tym wydawnictwie na stronie: https://www.facebook.com/pages/Saint-Amour-CD/406280129474622

Płytę moźna nabyć w sklepie Wrocławskiego Towarzystwa Gitarowego:

http://sklep.gitara.wroclaw.pl/pl/215-saint-amour-muzyka-z-rekopisow-tabulatur-lutniowych-cystersow-krzeszowskich-.html