NOWY HORYZONT - ''BIAŁA'' (2022)
Dodane przez muzol dnia 06.03.2022
Nowy Horyzont był katowickim zespołem rockowym , który działał w latach 1984 – 2009. ‘’Biała’’ to album kompilacyjny zawierający nagrania grupy z lat 80-tych i początku 90-tych. Nowy Horyzont był jednym z pierwszych zespołów, które używały syntezatorów, samplerów i automatu perkusyjnego.

Treść rozszerzona
Nowy Horyzont był katowickim zespołem rockowym , który działał w latach 1984 – 2009. ‘’Biała’’ to album kompilacyjny zawierający nagrania grupy z lat 80-tych i początku 90-tych. Nowy Horyzont był jednym z pierwszych zespołów, które używały syntezatorów, samplerów i automatu perkusyjnego.

Płytę można podzielić na cztery części. Pierwsza zawiera utwory z koncertu w Jarocinie (15-08-1985). Nowy Horyzont grał wówczas surowy rock gotycki w stylu dokonań Joy Division (‘’Cisza i strach’’, ‘’Walcz – Krzycz’’) czy też wczesnego The Cure (‘’Katowice’’). Zespół gra z ‘’żywą’’ sekcją rytmiczną, a zimny, beznamiętny śpiew potęguje nastrój grozy. Muzyka ta odzwierciedlała ponury industrialny obraz środowiska przemysłowego Katowic.

Drugą część stanowią nagrania z 1986 roku. Wtedy pojawiają się instrumenty klawiszowe oraz automat perkusyjny. Muzyka jest bardziej eksperymentalna, ekspresyjna i bazuje na jednostajnych, powtarzanych motywach melodycznych. To wszystko wytwarza specyficzny, duszny nastrój. Z tego okresu najbardziej podobają mi się: złowieszczy ‘’Długi korytarz’’, transowy ‘’Jaskrawe kolory’’ oraz klasycznie gotycki ‘’Nowy horyzont.’’

Trzecia część to utwory z wydanej na początku lat 90 - tych ‘’Białej kasety.’’ Tu już widać zdecydowany zwrot ku estetyce metalu industrialnego. Świadczą o tym choćby: niepokojące ‘’North’’ i ‘’Disgust’’, ‘’Crystalis’’ z demonicznym, przetworzonym elektronicznie głosem i nieco upiorny ‘’The ghost’’ (strange language) zaśpiewany niby po francusku. W ‘’Transgression’’ ujawniają się nawet wpływy muzyki hard core. Eksperymentalny charakter ma ‘’Siła’’ zbudowana na posępnym marszowym rytmie. Tekst opowiada o świecie zdominowanym przez nieludzki przemysł.

Czwarta cześć to covery piosenek Nowego Horyzontu w wykonaniach polskich artystów: dja Hiroszymy, gitarzysty Mariusza Kumali (ex – Closterkeller), zespołów That’s How I fight, Coldwar i C.H. Disctrict. Autorskie wersje nie są jedynie wiernymi kopiami oryginałów, co nadaje im dużą wartość artystyczną.

W ujęciu dja Hiroszymy ‘’Nowy horyzont’’ staje się mrocznym marszem, a w wykonaniu Mariusza Kumali ‘’Katowice’’ zyskują więcej ciepłych muzycznych barw. ‘’Katowice’’ zostały potraktowane przez That’s How I fight nieco bardziej awangardowo, a w wykonaniu Coldwar jeszcze bardziej zyskały na gotyckim charakterze. ‘’Jaskrawe kolory’’ w wersji C.H.District za to bardziej zyskało na ponurym, odhumanizowanym charakterze.

‘’Biała’’ to ciekawe i wartościowe wydawnictwo zwłaszcza dla fanów zespołu. Bardzo podoba mi się wersja edytorska płyty: szczegółowa biografia zespołu urozmaicona o zdjęcia, materiały prasowe itp. Płytę warto polecić także sympatykom rodzimego rocka, którzy lubią poszukiwać nowych, nieraz zapomnianych artystów.